Skapade svar

Visar 12 inlägg - 1,933 till 1,944 (av 2,047 totalt)
0
  • som svar på: Vänner, vad är det?

Ledsen att du hamnat i den här situationen! Vad sorgligt och smärtsamt att kompisarna backade när det väl var ombytta roller. Vad fint att du har hjärtat på rätta stället. Men orättvist att du inte får det i gengäld. Tänker på det där talesättet att man ska vara mot andra som man själv vill bli behandlad.

Det är märkligt det där också att det är först när man själv har behov av andra som det blir så tydligt vilka som är ens ”sanna vänner” och vilka som kyligt väljer att ta avstånd.

Känner du dig förvånad över att de gjort så här eller hade du det på känn, om du vill säga?

Har börjat fundera kring om det är en varningsflagga med människor som tar emot enorma mängder av omtanke från andra. Att det liksom är en solklar ”tackar och tar emot -personlighet” man har å göra med. Tror därför som Indigo Qugugo på att välja bort de personer som man upptäcker inte ger något tillbaka.

Menar att även om man inte är en djup depression och har självmordstankar så är det ju trevligt om vännerna tar initiativ till just att ses över en fika. Som ställer frågor om ens liv. Behöver inte vara djupa svårigheter som man intresserar sig för. Utan kan ju vara småsaker och uppföljningar i tillvaron. Att visa engagemang!

Har du några tankar om vad som är en fin vän för dig?

Kram

som svar på: GAD

Blue Tefobo,

Det där är en bra teknik att direkt ta tjuren vid hornen så man slipper ha ångest så länge. Vågar kanske litegrann påstå att det är så vi med GAD just kan agera också. Hela tiden tjuren vid hornen. Ligga ett så litet steg bakom utlösande faktorn som möjligt hela tiden. Men vi sliter ut oss! Vem orkar hålla på dagarna i ända på det här sättet? Ständigt med känslor av ”kommer vargen?” eller är det inbillning/jävligt överdrivet det man fått ångest av?

Tack ändå för dina ord! Det var fint att läsa och väldigt klokt tänkt!

Så himla bra uttryckt! Precis sådär är det ju!

Läste en artikel för några år sedan som handlade om att man kunde bli stark av trauman/stora svårigheter i livet. Att det kunde bygga en på sikt. Blev faktiskt lite lugnare av att läsa det. Liksom att det finns hopp om man råkar ut för fler obehagligheter att det kan finnas något därframme som berikar en – man kan bli starkare och robustare än innan. Det stod också att t ex trauman inte fick komma för tätt. Det var viktigt. För det krävdes återhämtning. En annan viktig aspekt var också sociala skyddsnät. Tydligen är det jätteviktigt. Så kanske som ett tanke kring din text för att bli lugnad i detta och inte måla fan på väggen i onödan så kan man kanske försöka tänka att det förmodligen är så att man kommer klara även den krisen. Och sedan försöka trygga upp med ”ankare”. Så man har lite känslan att skulle det hända något så kan man höra av sig till den här och den här personen. Jag har börjat känna att det här Mind-forumet är som en sån ankare. Hit kan jag vända mig, eller till chatten, om det spårar ur fullständigt. Har även en gammal kompis som jag kontaktar vid mycket svåra kriser, han är fantastisk att möta mig i det. Känner du att du har några du kan lita på om det skulle behövas?

Jag förstår vad du menar om att du vill ha en förklaring som ”syns” för omvärlden. Samt att veta vad som är vad. Kan även förstå behovet att kunna peka på nåt specifikt och som då gör det legitimt att få liksom lägga sig ner. Att det blir en godtagbar förklaring och som andra kan visa medkänsla inför. Kanske är det extra viktigt när man fått kämpa så mycket som du har gjort i livet?

Det lät himla trevligt att ses irl över en kopp te! Vi får hålla tummarna så länge att det kanske blir ändringar framöver på den fronten hehe!

Tack även för fina ord! Detsamma till dig! Du är så himla klok och det är en fröjd att ta del av dina inlägg. Beundrar det.

Tänker lite på det du skriver om att vara den som står pall när andra faller och även att få positiv uppmärksamhet för det. Jag tror att det kanske blir en självuppfyllande profetia att om man är den personen som är van vid att inte få hjälp så mår man dåligt, känner empati med andra som också ser ut att stå ensamma i det, och det gör att man tar på sig ansvaret för t ex andra familjemedlemmar?

Det kan också göra att andra i familjen egentligen inte under några längre perioder får känna på hur det är att stå helt ensam och därför har empatin där heller inte växt. De börjar inte plötsliga göra annorlunda. Det är min egen teori om hur det ser ut i min familj men det ser ut som att du sitter i samma situation?

Jag har huvudansvaret för båda mina föräldrar. Just nu har jag lite mer distans än vad jag haft tidigare men det kan vara en tillfällighet. Du vet hur det är. Plötsligt står man där igen med hjärtat i halsgropen och ska rädda livet på någon.

Hoppas du har en ok dag idag! Tänker på dig.

som svar på: Dåligt samvete
    Trådstartaren

Det är möjligt att när man ofrivilligt står vid dödens port känner sig tillfredsställd med livet, vem man varit och allt som man nu går miste om. Är just den känslan jag är extra intresserad av, att vara så nära acceptans då som möjligt. Tror jag är färgad av mina släktingar där det skett plötsliga dödsfall och sjukdomsfall. Ingen av dem har precis omfamnat döden och tagit det med ro. Tvärtom, då visade sig alla drömmar som de inte hunnit med. Men absolut att det finns människor som reagerar och tänker annorlunda. Man får hoppas då att det inte handlar om en grym depression som gör att man känner så. Annars tror jag ju på ålder, att man hunnit med så mycket och där äldre ju kan säga att de är ”klara” med det här livet. Sådan är min mormor på snart 90 år. Hon verkar inte ha dåligt samvete över något heller.

När det gäller kärleksrelationer är jag rädd för att bli avvisad igen. Att få hjärtat krossat typ. Och det orkar jag inte med fler gånger.

Trådstartaren

Tack för dina ord!

Kanske är det så att när man akut behöver sammanfatta livet så får man syn på vem man är/varit också? Tänkte på den där studien du hänvisade till. Arbetsnarkomanerna upptäcker att de prioriterat fel. De självupptagna önskar att de tänkt mer på andra. Den medberoende önskar att den valt sundare relationer osv osv.

Jag har prioriterat min ursprungligsfamilj mycket. Samt destruktiva relationer. Detta på bekostnad av mitt eget liv. Har inte utvecklats vidare (har väl det på ett sätt, men på andra sätt inte) och vågat tagit språnget i vissa sammanhang som betytt något för mig. Jag går i regel inte in i kärleksrelationer sedan några år tillbaka. Vågar inte det.

Så huvudproblemet är kanske ändå inte att klicka med andra eller bli accepterad, tror jag. Klassar det som delproblem. Och sedan att huvudproblemet för mig är att leva. Välja liv.

Orkar du säga vad du tror du skulle ångra? (Menar inte nu i natt alltså utan när du har tid och lust)

Känner väldigt starkt med dig när jag läser det du skriver. Vad mycket du har tvingats vara med om. Lät riktigt obehagligt när psyk kopplade in soc. Måste varit fruktansvärt.

Jobbigt med kollegor också som inte kan ge dig stöd. Förstår att tilliten till kuratorer och andra är väldigt liten just nu.

Bra att du skriver här!

Det här kanske är en konstig sak att säga men jag tycker att du och jag är lika! Den jag känner mig mest lik på hela forumet är dig. På riktigt alltså. Sedan är ju såklart din känsla det primära här, vem du kan relatera till. Men kanske är det en tröst att andra kan känna igen sina personligheter i dig? (Eller jag kan det då, vet inte hur det är med andra).

Menar du förresten att det är framförallt dina svårigheter som du har svårt att hitta andra som också har? Eller är det liksom kärnan av din personlighet som du känner dig ensam i? Kanske helheten eller kombo av båda?

Kram

Skumt, min tråd hamnade i fel svar. Tagit bort min text.

Trådstartaren

Kanske ska lägga till att ingen i min omgivning förmodligen skulle beskriva mig som en inställsam person. Tvärtom, får jag oftast höra just att jag tänker ”självständigt”/”unikt”, och just ställer mig utanför mainstream (som jag faktiskt inte klarar av heller, haha).

Trots det känner jag att det finns ytterligare nivåer som jag behöver ta för att bli ordentligt nöjd. T ex att politiskt inte tycka som ”mitt parti” tycker. Utan kanske plötsligt känna att man håller med ett troll i sak. Det är den nivån jag tänker på när jag menar att våga gå emot kollektivet.

Kanske blev flummigt nu…?

Trådstartaren

Jag tror ett fel jag gjort i mitt liv är att jag brytt mig alldeles för mycket om vad andra tycker eller tänker om mig. Tror det en bidragande orsak till mitt missnöje med livet. Jobbar en hel del nuförtiden att i vardagen våga göra annorlunda. T ex att inte gå in i en kollektiv tanke/åsikt om jag innerst inne faktiskt inte håller med. Utan ställa mig utanför den då och uttrycka att jag tycker annorlunda. Blir faktiskt märkvärdigt tillfredsställd av det. Det blir en känsla av att ta plats, visa hela mig, och sen växa i det. Kanske är det så med den där känslan i luften när jag var på vippen att kola som det kändes, så är det just såna små steg som kan vara viktiga att fortsätta ta? Alltså grejen är ju att när jag väl dör så vill jag ju känna mig nöjd! Jag vill inte ångra saker. Eller hemska tanke att jag gått igenom livet och förställt mig själv eller inte uppfyllt en enda dröm som jag haft.

Visar 12 inlägg - 1,933 till 1,944 (av 2,047 totalt)
0