Red Simyna
Skapade svar
-
Bara så jag förstår rätt: Menar du att när du faktiskt uttrycker dina känslor och tankar (alltså inte ser jätteglad ut) så är det ingen i omgivningen som snappar upp det och ger stöd? Eller är det mer att du är omgiven av personer som själva inte tar initiativ till att höra efter hur du mår och får dig att känna dig bekväm i att öppna upp dig? Har du tagit upp det här med personerna det berör?
Funderar lite på vad du innerst inne tycker om de här personerna som du lyssnar till, men som själva inte finns där för dig när dagen är slut? Anledningen till att jag frågar är för att det var nämligen det som hände mig tillslut att jag märkte att jag gick runt och började tycka illa om personer i min omgivning pga. den där obehagliga egenskapen jag såg ofta om att inte visa intresse för någon annan än sig själv. Häromdagen öppnade en chef upp sig inför mig och då märkte jag hur jag direkt blev nästan ledsen eftersom jag upplevde det som att jag hamnade i min vanliga roll om att vara någon annans djupa känslomässiga stöd, och det vill jag inte vara längre, så länge det inte är ömsesidigt.
Med andra ord är mitt tips att kanske vara lite försiktig, hur tråkigt det än kan låta, med att finnas där för andra? Och undersök när du lär känna nya personer om de kommer finnas där när dagen är slut eller om det återigen är en relation som präglas av att behöva ge massor av sig själv? Jag tror att om du hittar rätt personer så kommer du känna dig mindre ensam! Möjligtvis är det ”kört” med de du har i din omgivning nu? Men det finns stort hopp till att släppa in personer som vill göra annorlunda!
Skulle du känna ett lugn om du under ett års tid tog hjälp av terapeut för att må bättre och sedan efter det året sökte in till den här utbildningen? Se det som ett sabbatsår där du kan ta ett okvalificerat jobb under tiden och även säga till andra att du tar lite paus? Jag har gjort så ibland genom åren och faktiskt mått himla fint av det. Jobbat då inom restaurang och känt en frid att bara få vara runt människor men inte behövt prestera och använda huvudet. Förhoppningsvis får du hjälp med motivationen av terapin också och i bästa fall slipper antidepressiva efter det året? Tänker på det du skrev där om att fake it till you make it inte fungerat tidigare så kanske det är att skjuta på problemet om du skulle påbörja utbildningen tidigare?
Funderar lite på av vilken anledning många vill gå på dejt och det kan väl oftast vara för att lära känna personen mer på djupet och även att man är nyfiken på att lära känna denne ännu bättre. Det finns en nyfikenhet till något mer seriöst. Därför tackar nog en hel del ja eller tar initiativ själva till det. Med andra ord tror jag det är lite synd att folk i din omgivning lurar i dig att du är en svärmorsdröm pga. utseende och pengar. En människa är ju oftast oerhört med komplex än så. Nu vet inte jag om jag fått fel intryck heller för det låter som att du mest kollar på kvinnor och sedan får ”nobben” efter lite utbytande blickar eller snabba samtal? Där tror jag du måste bjuda oerhört mer på spännande konversationer. Kanske göra nåt oväntat. Skapa avtryck! Hur vill du bli ihågkommen? Vad har du sagt eller gjort som andra har lyfts av och tyckt kvällen blev än mer magisk?
Jag har gått på en hel del dejter i mitt liv och även jobbat på krogen och något jag lärt mig är att man kommer extremt långt med charm. Hade jag varit dig hade jag tänkt att jag har utseendet, pengar, hälsan och en bra bostad, men jag skulle fila lite på att väcka nyfikenhet hos andra. Väcka deras djupare intresse för mig.
Det finns ju en hel del kvinnor med endometrios som övh inte kan ha sex (någonsin) för att det gör för ont. Detta är något deras partners helt enkelt får acceptera.
Gör inget dumt pga. det här. Det är ju vansinnigt. En kvinna som har barn vill ju oftast, vad jag tror, ha en man som hjälper till hemma, någon som är en bra förälder och där det praktiska och emotionella tar över. Tror det är just är när man är under 30 år som det kan vara ett himla fokus på sexlivet. Förstår att det påverkar dig när kompisar och andra pratar om relationer. Men det är bara en tidsfråga innan ni kliver in i en ny och djupare epok <3 Som är mycket mer komplex.
Ah, jag förstår! Bra att du lyssnar in dina signalerar. Tänker att det är fint att hjälpa men det kommer till en punkt när man måste dra en gräns för sin egen hälsas skull. Låter som att det är där du är just nu? Är det mat och inköp som du framförallt hjälper till med? Verkar finns organisationer man kan kontakta som kan hjälpa till med det istället. Kanske något som är värt att kolla upp?
I april eller maj verkar de starta för allmänheten generellt i landet. Så i bästa fall pratar vi ca 30 dagar till. Det är kanske något att påminna sig om för att orka det sista?
Om du är väldigt rädd för att bli smittad såhär i slutet råder jag dig att vara extra försiktig. Jag tror inte på tipset att ta fler risker när man är orolig, utan jag tror på att se till så man inte blir smittad helt enkelt. Stanna hemma. Om möjligt förstås med arbetssituationen.
Åh, jag hoppas innerligt du kommer på andra tankar! Wow, tänk om din själsfrände skulle ta livet av sig pga. detta och så möttes ni aldrig? För mig låter det oerhört grymt och högst onödigt fina du. De bästa killarna i livet jag träffat har absolut inte varit ”grymmast” i sängen om jag säger så. Alla dagar i veckan att jag skulle välja en glad och go kille framför sexlivet. På riktigt. Nu är du 24 år och jag är 36. Har massor av kroppskomplex jag också och haft mycket självmordstankar pga. det genom åren. Jag förstår vad du pratar om. Men idag är jag så extremt tacksam att jag fortsatte leva och inte ”gödde” de där tankarna med olika scenarium om vad det skulle tänkas innebära. Det har bleknat. Empati tror jag du ska leta efter hos en framtida partner. Och apropå sex, det finns tusen andra saker ni kan göra med varandra.
Blir bestört faktiskt att du vill ta ditt liv pga. det här. Får ont i hjärtat av att läsa det. Tror inte ditt framtida jag skulle vara så förtjust. Du kommer komma över det med tiden! Tro mig. Och kolla på äldre, ingen jäkel verkar bry sig på badhuset hur de ser ut. Ingen <3
Stor kram till dig!
Kan absolut relatera till uppgivenheten och smärtan – psykiska problem som oroar en och även har förvärrats betydligt. Det har varit under en väldigt lång tid som detta har pågått. Usch!
Något som är upplyftande är kanske att höra att Israel har börjat öppna upp landet igen eftersom att smittspridningen minskat pga. så lyckad vaccination i befolkningen. Det innebär också att Pfizers vaccin biter hyfsat bra på mutationerna. Även England har minskad smittspridning pga. vaccineringen. Och USA. New York har börjat vakna till liv. På Twitter har jag även läst att internationella reporters eller vad jag ska kalla det för, som är insatta i pandemin och varit det under hela tiden, skriva saker som att de börjar se ett slut på pandemin. Med andra ord verkar det vara så att vetenskapen räddar oss i det här med fantastiska vaccin. Och då att man lär få ta lite ”booster” framöver för att kontrollera mutationer. Sverige har tydligen också nåt vaccin på gång som ska vara bra. Och i Finland håller man på med nåt vaccinspray som ska vara klart till årsskiftet. Med andra ord tror jag verkligen att vi är på väg in i ljuset nu. Ska bli så mysigt i vår och sommar när fler och fler har vaccinerats och vi kan våga mötas igen <3 Håll ut fina du!
Tack! Det är okej, eller vad man ska säga. Kan känna ibland att det hade varit så himla trevligt om det någon gång var jag själv som satte mig i dåliga livssituationer, och då fick skylla mig själv. Det kan jag drömma om ibland, hur det skulle kännas att orsaka sitt eget lidande. Nu har jag istället erfarenheten att andra förpestat min tillvaro och jag hamnat i någon smärtsam vanmakt i det. Tänker på kriminella som begår brott och då ju hamnar i fängelse. För mig är det som att jag hamnar i känslomässiga fängelser trots att jag inte begått något brott.
Lite det här också att människan är skapad att den kan hantera sorg men det sägs att ondska har vi väldigt svårt att härbärgera. Det går emot så mycket av ens natur och instinkt som ju handlar om att lita på andra för att överleva. Så min bitterhet ligger mycket i att det varit så onödigt det andra (t ex mina föräldrar) gjort mot mig. Och att det handlar så mycket om att de själva inte gått i terapi och därför inte haft medvetenheten till att göra annorlunda förmodligen. Även personer med ”diagnoser” kan ju få bättre självinsikt. Så det känns också himla lamt att de som orsakat mig mycket smärta inte själva gjort upp med ”sitt mörker” utan tagit ut det på mig istället.
Nu är jag istället arg över min granne och även min fd. arbetsplats som ju gjort livet surt för mig. Jag hatar dem alla. Det jag kommer fram till också är att satan vad viktigt det är med att ha t ex ekonomiska förutsättningar och sociala nätverk, för att ta sig ur knipor. Kunskap är också bra! Det ska gudarna veta att om det är något man ska satsa på tror jag på de tre faktorerna. Inte minst om man haft ett helvete som barn och som vuxen får klara sig själv.
Kom att tänka på det här citatet i en låt: ”Ingen älskar ett barn som inte lyckas, ingen älskar ett barn som är starkt.” Björn Afzelius
Det är fortfarande tekniska problem på sidan att man inte kan läsa i vissa trådar. Det här med tid som jag nämnde ovan fungerar inte heller som det ska.
Detta pissiga liv fortsätter i samma anda. Stod nyss inne på toaletten och bara grät. Känner mig så maktlös. Har börjat göra i ordning lägenheten för en värdering och försäljningen som rimligtvis borde ske i typ juni. Satt en deadline att jag behöver vara klar med att ha fixat lägenheten fram till 1 april. Det är då min priogrupp kommer börja erbjudas vaccin i den regionen jag tillhör. Alltså fas 3. Hoppas inte jag får Astra Zenecas vaccin för då ska man väl vänta tre månader helst mellan doserna och att den heller inte biter på den sydafrikanska mutationen. Då spricker min plan. Annars har jag sjukt nog hittat ett kollektiv som verkar vilja att jag flyttar in där, helst från 1 maj men jag vill skjuta på det fram till 1 juli, för att hinna få vaccin innan jag börjar bo med massor av människor. På onsdag är det digital visning för det boendet. Idag ringde också min chef och erbjöd mig lite bättre arbetsuppgifter om jag är intresserad. Jag vet faktiskt inte om jag är det. Funderar på att plugga i vår och sommar istället. Och så bo i det där kollektivet. Har även sökt fotografutbildningar och hoppas komma in på det till hösten. Det är mycket krokar ute nu och jag kan inte göra annat än att hoppas det går vägen. Får sån yrsel av att ha alla dessa tankar i huvudet samtidigt. Huvudvärk. Känns iaf bra att göra något konkret som att ”styla” den här lägenheten. Kanske jag svimmar och bara säger till mäklaren att göra vad vad du vill. Jag orkar inte längre. Jag ska bo i kollektiv och plugga foto.
Usch, så fruktansvärt! Känner med dig fina du <3 Är det att ångestnivån stegrar nattetid? Har du likadant under dagen också eller är det framförallt när du sover som det här sker?
Har precis likadant själv. Det är förskräckligt.
Kram!