Skapade svar

Visar 12 inlägg - 1,861 till 1,872 (av 1,944 totalt)
0
  • som svar på: Ensamhet i livet

Ja precis, tycka om var nog det ordet som jag egentligen menade men inte riktigt fick fram 🙂 Visst är det så att man kan gilla vem som helst oavsett de här faktorerna. Jag tycker det är en himla fin människosyn att släppa in personer för att man gillar de – som de är. Kanske är det så också att ju lättare man har att tycka om sig själv, desto positivare syn har man även på andra?

Jag ångrar massor i mitt liv. Visst är det så att jag lärt mig en hel del (förhoppningsvis) av det. Men jag skulle göra mycket annorlunda om jag visste det jag vet idag. Jobbat ganska mycket med acceptans och att förlåta mig själv för det. Kan uppskatta såna här forum om det är möjligt att jag kan bidra på något sätt med ”mitt bagage”.

Hur går det för dig i måendet? Har chocken lagt sig något?

som svar på: Slagen utan ett förlåt

Hej,

Vill inte skrämma dig ännu mer nu men måste ändå säga att det kan vara bra att veta att det sägs att när man lämnar är det som allra farligast för en kvinna. Så du gör helt rätt i att vidta åtgärder för att försvara dig ifall han skulle göra nåt. Kan du ha en kompis som sover över ett tag? Eller sova hos familjen eller liknande?

Kram!!!

som svar på: Till alla oavsett

Vilket superbra initiativ!

Kram till er båda.

Mår väl sådär. Ibland lättar det lite för stunden, sedan blir det mörkare igen. Önskar att jag fick leva mer än vad jag gör. Lite ledsen över att bli begränsad och att jag har mycket som behöver förändras i mitt liv. Har en känsla av att det tillkommer nya områden som behöver tas hand om och längtar så efter att bara få lite lugn och ro. Bo i en lägenhet som är tyst. Ha ett jobb som känns trevligt att gå till. Bo tillsammans med en underbar person och känna en djup kärlek och trygghet. Det är en hel del som jag önskar vore annorlunda.

som svar på: Ensamhet i livet

Många kloka tankar.

Gillar speciellt det du skriver om kulturkrockar mellan åldrar, kön, livsstil och levnadsstandard. Håller helt med dig där. Det är spännande att möta personer man tidigare haft kontakt med i livet då man varit i en viss ålder, levt ett speciellt liv just då, och sedan vara på en annan plats i tillvaron och se ifall man fortfarande har några gemensamma nämnare eller om man glidit ifrån varandra.

Vissa personer verkar man alltid connectad med, även om tiotals år kommit i mellan utan någon kontakt. Kanske är det den där outtalade ”grundförståelsen” som finns. Eller att man fortsätter göra varandra nyfikna och gärna vill fortsätta ta del av den andras tankar och inre. Nyfikenhet generellt är en väldigt positiv känsla att ha!

Det där om rådet till unga började jag faktiskt också fundera på efter jag skrivit det haha. Kände ganska direkt att jag inte riktigt lever som jag lär. Som yngre var jag mer öppensinnad men som äldre började jag bli lite mer kräsen på ett sätt som jag kan ångra. Är väl så att man oftast tipsar andra om sådant man själv kommit fram till ha varit felaktigt i sitt eget liv och vill förhindra att andra begår samma misstag.

En väldigt rak fråga: Ångrar du mycket i ditt liv?

som svar på: Jag känner mig klar

Blir lite orolig när jag läser det du skriver. Önskar jag kunde lyfta bort din smärta och lidande!

Kan även känna igen lite att jämföra sociala relationer med tidigare relationer man haft och då känna att inget är lika bra. Nu är jag 36 år och kan faktiskt ångra att jag avvisad en hel del (vi pratar kanske hundra stycken) människor genom åren. Börjat numera uppleva det som att många fler människor än vad jag först tror faktiskt kan ge något tillbaka som gör att jag kan uppskatta kontakten – med tiden.

Kan du försöka ge de en till chans? Tror helt ärligt på att sällskap oftast är mycket sundare att vara i, även om det inte är pure joy, än ensamhet?

Tänk om de här personerna positivt överraskar dig!

som svar på: Jag känner mig klar

Funderar lite på det du skriver. Jag tror det ganska ofta kan vara så att man mår dåligt av en anledning och oftast är den anledningen kanske något som behöver lösas och inte att man i klinisk mening lider av en depression utan rimlig orsak. Alltså att har en person ekonomiska problem och mår jättedåligt är det lätt att man går till en psykolog och ber om hjälp för sin psykiska hälsa men där det istället framförallt är sin ekonomi som behöver förändras!

I ditt fall skriver du att du saknar vänner, kärlek och ett stabilt liv. Uppfattar det alltså som att detta är dina tre grundproblem just nu?

Det handlar egentligen ingenting om din utbildning, din prestationer, ditt yrkesval.

Utan det handlar om att du behöver kompisar när du pluggar, några att hänga med på fritiden för att uppskatta tillvaron mm.

Frågan är där lite vad du kan göra för att få just detta.

Kan det vara att gå med i någon hobby eller liknande? (kan förstå att det är ett irriterande förslag, ogillar själv när folk sagt så till mig). Men menar egentligen något som är ett första steg att hamna i ett socialt sammanhang?

Säg att du skriver in dig på studentkåren och börjar jobba på studentfester om kvällarna? Jag tror det är skitkul! Eller sjunger i en studentkör? Tänker alltså på andra sammanhang där kanske inte dina klasskompisar är just men där du kan träffa andra studenter.

Av egen erfarenhet har jag känt att när jag haft ett socialt nätverk så har tillvaron automatiskt känts rätt stabilt. Känner du också så? Eller vad är ett stabilt liv för dig?

Jag gillar också våran tråd mycket redan!!! 🙂

Hoppas du haft en bra dag på jobbet och sedan tillsammans med katten.

Intressant det om behovet av andra färger när man mår sämre. Kan relatera till att vilja vara ”ren”.

Är det något speciellt du gillar att fota?

Av någon anledning har jag märkt att mina foton är vinklade så det uppstår en frihetskänsla när man tittar på dem. Jag tror kanske det beror på att jag är så van vid att relatera till att känna sig fångad i negativa känslor eller liknande och där uppskattar se mycket bilder som ”öppnar upp” och befriar. Där man kan ta ett extra andetag. Att man känner en mycket stark positiv känsla av att kolla på bilden. Hade jag haft en utställning (en atelje) skulle jag vilja bidra just med det till den här världen, så att säga. Skulle vilja att det var mitt avtryck.

Självinsikt och att bli förstådd är ett himla intressant ämne! För mig går självinsikt ihop mycket med att ha mod kring att lyssna på kritik (syftar på när kritiken är sund och menad till att man ska bli uppmärksam på något som kan vara skadligt för andra) och i det utvecklas. Brukar ge råd till yngre personer att försöka lära känna så många olika personlighetstyper och personer från skilda bakgrunder som möjligt. Detta för att jag tror på att det generellt är så oerhört givande och stimulerande att möta andra. Att man får ett rikare liv och en mer nyanserad värld att navigera i. Kanske är det att våga gå in eventuella kulturkrockar?

Sedan är det givetvis stor skillnad att se andra ”hyfsat rätt” och att de känner sig sedda/speglade, men att själv inte uppleva att bli sedd av andra på liknande sätt. Kan verkligen relatera till det. Har du kommit fram där till att om det uppstår en grundläggande förståelse ganska omgående så är det ”rätt”? Och uppstår inte det så fort så kanske man kan söka sig vidare? Jag tycker det låter sunt! För man orkar ju kanske inte vara den som är den evigt ”seende” i relationer medan den andra förstår knappt en bråkdel av man själv försöker förmedla att vad man är för själ innerst inne?

som svar på: Hur ska jag göra

Vilken svår situation. Kan förstå din längtan efter att få barn, men tänker att det är viktigt att göra det här i rätt ordning. Om du vill vara med den andra mannen så gör först slut med din sambo, är mitt råd. Var öppen och informera om vad det handlar om. Vore det inte klokt att lära känna den här nya killen mycket närmare också innan du kanske blir gravid med honom?

som svar på: Tilliten vacklar

Är helt med dig på att inte själv göra något liknande. Det där med sociala medier förklarar verkligen en hel del. Kanske är det så också att vi människor har olika behov av grejer (typ bekräftelse, uppmärksamhet) och när man känner sig ensam så blir just det behovet större? Isf kan det ju också betyda att du just ger henne precis det som hon behöver – eftersom hon inte får en sån roadbump annars.

Glad att höra att du mår bättre nu och att det går åt helt rätt håll med ökad tillit! Fantastiskt! Heja dig.

En eloge också som så moget kommunicerat med din fru om det här. Andra kanske hade reagerat mer primitivt, gjort slut, bråkat natt som dag, och inte konstruktivt kunnat rida ut stormen på det kloka vis du åstadkommit!

Vad märkligt, jag är också väldigt förtjust i färg och att fotografera. Har tom planer på att bli frilansfotograf. För mig är det jätteviktigt att ha ett hem i rätt nyanser. Badlakan, kaffekoppar, färgklickarna i tavlorna på väggarna, växterna måste ha rätt ”grön nyans” för annars tycker jag det skaver inom mig. Känns disharmoniskt. Just nu är jag särskilt förtjust i solblekt gul, pistagegrön, vita nyanser som går mot blått mm. Har du några favoritfärger som du föredrar just nu denna höst?

Jag tycker även det låter spännande det du berättar om uttryck och språk. Innerlighet och att lära känna sig själv. Förstår att det är något du tänkt på mycket i livet och sådant brukar alltid vara givande att ta in och lyssna på. Det gör avtryck det du skriver.

Kan relatera lite tror jag till vad jag brukar tänka på, och vad som är ”essensen” i mig. Kom då att tänka på en av de finaste komplimangerna jag fått från en nära vän.  Hon har sagt att jag ser andra personer på djupet utan att döma den. Att jag är prestigelös i mötet med en annan person. Hon lade även till att man oftast inte tror det, att det tar tid att förstå att jag har den förmågan att göra det.

Blev så tårögd av de orden för kände mig äntligen så himla förstådd i själen. Säkert så som du känner när dina uttryck och språk blir förstått? Lättnaden. Det är även den uppfattningen jag har om mig själv också, att jag ser andra, men att jag uppfattar det som att gemeneman inte förstår i vilken utsträckning som jag faktiskt ser och lägger märke till – personligheten/själen. Det kan finnas en ambivalens i det, att jag insett att andra inte registrerar det. Och lite att jag undrar ofta om jag ska ”avslöja” allt jag ser eller ifall jag ska låtsas som jag inte sett nåt av de riktigt viktiga värdena. Eftersom det kan vara sårbart att ha sett det andra kanske inte riktigt velat visa?

Fint att acceptans hjälper nu i detta. Och att den äldsta katten får sin dos omsorg av dig. Du måste vara oerhört betydelsefull för den nu.

Ah, då förstår jag bättre om vad du menar/syftar på. Har haft lite i åtanke att jag inte velat skriva något som kan provocera någon eller att det blir någon rant om konsten att ”tänka positivt” och liknande. Alltså att jag försöker välja mina ord för att minimera risken att någon blir upprörd eller tycker jag förskönar mörker eller dåligt mående osv. Ja det blir nog inte är den mest spännande tråden i världshistorien, men kanske är det trevligt att bara läsa två främmande människors samtal och delade tankar mellan varandra?

Tack, haft en ganska fin dag. Tog precis ett långt, härligt och välbehövligt bad. Extra mysigt i höstmörkret. Är på ganska bra humör.

Hur har din dag varit? Hur känns det inombords?

Det lät förresten roligt med färg som du skrev om tidigare. Är det måleri, bildkonst eller liknande som du gillar att skapa med?

som svar på: Dissociation

Så olustigt! Kan det varit någon annan del som gått dit istället för den som skriver nu? Om du har DID kanske du kan höra med systemet ifall det är någon som har information om det?

Värme

Visar 12 inlägg - 1,861 till 1,872 (av 1,944 totalt)
0