Skapade svar

Visar 12 inlägg - 1,729 till 1,740 (av 2,061 totalt)
0
  • Hej fina du,

Finns det något mellanting som ni kan kika på? T ex en mellanstor stad och kanske lite i utkanten av den staden så du får tillgång till naturen och lugnet? Har märkt att en feluppfattning t ex om Stockholm är att många tror det är liv och rörelse mer eller mindre överallt, men om man åker ut lite (kanske 30-45 minuter från stadskärnan) är man plötsligt i skärgården eller på en ö som är hur lugn och fridfull som helst. Kanske kan du alltså locka din partner till en sådan lösning? Hehe.

Låter tungt det där med GAD:en. Har väl samma diagnos tror jag väl. Är inte riktigt noga utredd ännu. Men är det verkligen så illa att man är dömd för livet? Jag borde ha läst på bättre. Trodde KBT kunde hjälpa en och att man läst om andra som fått mindre problem iaf?

Kram

Så fint att läsa! Blir så himla glad! Förstår att det inte liknar motstycke att leva på det sättet som du gör och har gjort så länge. Du är otrolig! Beundrar dig djupt.

Stor kram

Googlade lite på härbärge och sånt. Är dåligt insatt i vad man gör när kommunen inte hjälper till med en bostad. Hittade då den här: https://www.stadsmissionen.se/fa-stod/hemloshet/nattjouren-akut-stod-personer-i-hemloshet

Vad tror du om att göra ett sista försök att ringa en ambulans till dit där du är och sedan höra av dig till stadsmissionen för att få hjälp till ett akutboende? >3 Jag vill att du ska leva! Tycker det låter helt absurt att du ska dö pga. att du inte får hjälp.

Nattjourens gratisnummer
    020-78 78 60

Tisdag – onsdag: 17-02
    Torsdag – fredag: 16-04
    Lördag: 18-04
    Söndag: 18-24

Hej fina du <3

Jag är tacksam att du skriver här med oss. Blir glad varje gång jag ser ett nytt inlägg. Vi går också mot ljusare tider nu. Här där jag bor har fåglarna redan börjat kvittra. Det lät fint med din älskade hund, förstår att saknaden är stor <3

Menar du att efter du varit på t ex sjukhus så behöver du ett hem med värme och att någon tar hand om dig så du får tillbaka krafterna? Kan det inte vara så också att när man är riktigt fysiskt dålig så tänker man inte klart längre, man vill bara att det ska ta slut, men om du skulle få i dig mat, få värme i fingrar och tår, då hade du känt väldigt mycket annorlunda?

Massa kramar

Hej,

Vilken fin vän du verkar vara! Hade varit överlycklig om jag haft en vän som du och som snappat upp om måendet. Och hade nog blivit lite blowned away om personen sedan velat tagit upp det ytterligare. Känt att herregud här har vi ju en person som faktiskt ser och bryr sig om mig! Wow.

Tänker att det kan variera hur en person vill att man pratar om det hela beroende på personlighetstyp kanske? Har lite svårt att se att precis alla med psykisk ohälsa vill bli bemötta på likadant vis. Om den här personen är ganska verbal generellt och har lätt för att kommunicera om det mesta mellan himmel och jord tror jag inte du behöver vara så rädd för att linda in det allt för mycket eller känna en allt för stor ängslan att ta upp det  – vid rätt tillfälle, förstås. Så länge det görs med omtanke, värme, empati, tryggt och med noga utvalda ord så det inte känns gränslöst eller obehagligt, tror jag nog det ska gå hur bra som helst och kan fördjupa er relation betydligt!

Värme

som svar på: Till alla oavsett

Halloj! Då var det ordnat:

[email protected]

Det är fritt fram för vem som helst att maila 🙂

Yellow Horaka, önskar dig en fin fjärde advent också! <3

Bra ide! Jag gör som du och skapar en i mitt användarnamn. Återkommer när det är fixat hehe!

Kramar

Usch, det är verkligen jobbiga känslor att känna skam och att man inte duger som den man är! Känner verkligen igen också att inte kunna förändra de negativa känslorna av sin självbild med hjälp av tankar. Övertalning är svårt!

Menar du sedan en allmän känsla av att känna sig som en misslyckad person eller menar du mer att det ofta ploppar upp starka självtvivel?

Ibland brukar man ju tala om olika ”inre kritiker” som man har. Och där det kan vara hjälpsamt att lista ut vem det är som eventuellt kan ha sagt något till en och huruvida det verkligen stämmer överens med verkligheten – och nuet? T ex om någon påpekat en brist man har men att det var för massa år sedan kan det ju vara aktuellt att bli ”speglad” vem man är just nu och även vem som man har blivit? Jag märkte till min stora förvåning att mina kritiska röster faktiskt inte i särskilt hög utsträckning var mina egna utan det är från syskon, föräldrar och även kompisar (med flera). När jag kunde syna de ännu närmare så kunde jag också lättare bestämma mig för om det ligger något i den bilden de har av mig, eller ifall jag tycker jag är annorlunda än så. Och att det kanske snarare säger något om hur lite de faktiskt känner mig.

Kanske det kan vara något du kan pröva för att få en positivare självbild?

Hej Blue Bedyke!

Beklagar sorgen av ditt ex. Gud så fruktansvärt, fina du. Även detta med att bli utkastad från avdelningen, inte få en justering i medicineringen, förlora inkomst och eventuell lägenhet låter väldigt stressande och oerhört mycket på en och samma gång. Förstår att det behöver bli mycket bättre för dig! <3

En praktisk ide är om du kan höra av dig till svenska kyrkan för att söka ekonomiskt bidrag? Kanske när du även har de på tråden att du kan få prata med en präst också för att få den där emotionella tryggheten som inte vännerna och familjen kan ge just nu när du behöver dem som allra mest?

Bra också att du skriver här då det i bästa fall kan minska ångestkänslorna att sätta ord på det man känner och samtidigt skapa en känsla av trygghet att andra kan svara när du skriver. Du är handlingskraftig som sökt dig hit!

Det där med att tänka positivt håller jag med om kan vara allt annat än enkelt när man hamnat i en svår livssituation. Mer hållbart, enligt min erfarenhet iaf, är att försöka tänka snälla tankar om sig själv, vara empatisk istället för sträng och använda sin kraft till någon form av piska. Ge sig själv omsorg så gott man förmår tror jag är desto mer gynnsamt i längden. Klappa sig själv på axeln ofta och påminna sig om hur duktig man är som försöker ta sig igenom dagarna!

Stor kram

Känner verkligen igen. Det blir som ett jämförande man inte alls i samma utsträckning ägnar sig åt i vanliga fall – även om det såklart finns där då också. Tycker utfrågningar också på t ex barnkalas eller liknande från andra barns föräldrar är jobbiga. Hela situationen är verkligen ångestladdat. Kan faktiskt få självmordstankar helt ärligt efter för många timmar i såna umgängen. Går oftast in i ett totalt mörker och självdestruktivitet om det vill sig allt för illa. Det lustiga är att den dagen jag träffar en partner så kommer jag troligtvis inte vilja fira jul längre med släkten, eller gå på dessa släktfödelsedagar. Misstänker starkt att den jag är ihop med och dennes sida är något jag kommer lägga stor vikt vid. Hoppas på att det öppnar upp en ny dörr dit jag är välkommen istället. Drömmer om fina svärföräldrar, godhjärtade släktingar mm. En varm mysig jul där man spelar sällskapsspel och blir varm i kroppen, istället för ångestfylld och känner sig som ett misslyckat ufo, det vore nåt! Har du också såna drömmar om en egen fin jul och som du får ta del av där du kanske bara har blicken på din partner på släktträffarna istället för att se dig själv i andras ögon och med den kritiska blicken?

Kram

Blue Bidoga, ledsen att höra! Håller alla tummar i världen <3 Tusen kramar till dig!

Yellow Horaka, Toppen! Har ju skrivit ganska så privata grejer här på forumet så jag ska bara fundera på om jag kan liksom ”röja” min identitet eller ifall det skulle kännas otryggt på något sätt.

som svar på: Mår inge bra

Hej och varmt välkommen hit till forumet, Teal Requci!

Kan det vara brist på nära relationer och att bli sedd på djupet som är det du behöver för att du ska kunna må bättre?

Tänker lite på det du skrev om att inte lita på någon att det låter som att något hänt där och där du istället försökt prestera fram yttre faktorer för att täppa igen en smärta i själen typ? <3 Kan det stämma?

Värme

Visar 12 inlägg - 1,729 till 1,740 (av 2,061 totalt)
0