Skapade svar

Visar 12 inlägg - 1,717 till 1,728 (av 1,944 totalt)
0
  • som svar på: Till alla oavsett

Pink Rihiru,

Ja känner igen att inte höra av sig till andra pga. rädslan att bli avvisad. Att oron för hur man ska hantera det känslomässigt gör att man lätt kan strunta i att ens försöka. Bra att du skriver här! Upplever det som att man vanligtvis får svar här oavsett vilket tillstånd man är i, vilket är smått fantastiskt <3

PMS har jag haft tidigare och vet vad det kan innebära för inre stormar och känslolägen. Det sjukaste jag gjort har varit att jag spottade mot en gubbe en gång ute på gatan för att jag var så upprörd på honom.  Det var verkligen knäppt. Såhär med lite distans kan jag ju skratta åt det hela men just då kände jag en viss oro över mitt beteende faktiskt. Det låter som du är mer i balans när det gäller just såna typer av ageranden? Är det att ifrågasätta tillvaron som blir mest synligt när du har PMS och PMDS?

Kram!

som svar på: Vill inte bo själv

Hej fina du,

Vilken jobbig situation! Känner igen att få starka ensamhetskänslor i en relation. Det är verkligen jättejobbigt! Tror precis som du att när en person inte connectar med ens egna värderingar och drömmar och då beter sig på ett annat sätt så gör det väldigt ont i en. Känner med dig! Kan även relatera till rädslan att göra slut och då känna en typ av fruktan att känna sig ännu mer ensam. Ibland tänker jag att ensamheten i en relation ofta är värre och kan vara svårare att hantera än att vara själv och på egen hand. Vad tror du om det? Även att det först om man gör slut gör fruktansvärt ont men att man sedan börjar läka ihop och må bättre? Det är min erfarenhet efter jag varit så kär i en kille men som betedde sig frånvarande och med mycket dubbla budskap.

Förstår att det är komplicerat eftersom du är kär i honom och att ni även säkert har bra stunder ihop!

Skickar massa kramar om du vill ha! Tänker på dig.

som svar på: Till alla oavsett

@ Pink Dusapi

Syftade på just sunda och välfungerande relationer hehe! Alltså att få stöd i att reglera sina känslor på djupet vid en kris.

@ Pink Rihiru

Varmt välkommen in i tråden <3

Kan det vara känslomässig försummelse som det här handlar om? Att lämnas utanför i skolan tänker jag är jätteallvarligt för ett litet barn att uppleva. Också sedan det om att föräldrarna delvis inte räckte till och där du kunde känna dig övergiven och ensam tänker jag också är tecken på försummelse. Även att det är väldigt rimligt ifall det väcker känslor av att vara osynlig och att vara ingen när det som skadar inte synliggörs av sin omgivning. Kom att tänka på när jag var barn och gick runt och önskade att jag hade blåmärken att visa upp eftersom det skulle vara ”bevis” på att jag tog skada i själen.

Tänker lite att om ingen riktigt uppmärksammar ens inre upplevelser av smärta så är det också en övergivenhet i det. I mina öron låter det som att du söker dig till mörka platser i fantasin för att komma i kontakt med det som du kände då och att du innerst inne önskar bli hörd i att din smärta ska få valideras och tas på allvar? Precis som med diagnosen senare i livet, som verkar viftas bort av omgivning som inte tillräckligt svår.

Kan det avgrundsdjupa bekräftelsebehovet vara en kompensation för att slippa hamna i gråzonen och då glömmas bort och inte bli sedd igen – precis som i uppväxten?

som svar på: Lmfaooo

Kan relatera lite till just att föräldrar inte accepterar ens partner, även om det definitivt inte är på någon nivå av hederskultur. Handlar istället om att vara bisexuell men att få höra ett helt liv hur fel det är mm. Även att leva under en form av förtryck som kanske påminner om hederskultur har jag också erfarenhet av pga. traumatisk uppväxt med misshandel från föräldrarna. Nu hjälper inte det precis dig här i din livssituation! Känner bara hur jag blir liksom så fylld av en önskan om att du ska få träffa den här killen och få uppleva äkta kärlek och romantik! Och även då att familjen med tiden på något sätt kan hantera det utan att det spårar ur fullständigt. Så sitter jag här och hoppas!

Ah då förstår jag bättre! Är med nu på vad du menar med att du blev rädd och varför det kändes så fel. Ledsen att jag läste in saker om mig själv istället. Fint att du kände något för den där killen och att det var roligt under den tiden som det varade. Bra start tänker jag! Finns det någonting som skulle kunna få dig att ändra dig och aktivt ta språnget att vara mer på t ex Tinder och där igenom öka chanserna att hitta den där personen som är värt risken?

som svar på: Mår väldigt dåligt
    Trådstartaren

Tack för dina kloka ord!

Ja just nu känner jag egentligen mest ”kan inte” hehe. Det är snarare min chef som verkar tro jag kan alla möjliga saker! Insikten jag kommit fram till är att jag just behöver ta ett steg tillbaka socialt på jobbfronten. Saknar att gå till ett arbete och göra det jag ska, prata lite med kollegorna, sedan gå hem osv. Senaste åren har jag varit indragen i massa personalansvar och dysfunktionella arbetsplatser som pumpade ur mig livsglädjen. Vill aldrig mer hamna där igen. Där man är som en social ping-pong-kula typ. Ja det känns fint att börja följa drömmen till fotograf! Ska söka in till en professionell utbildning som startar i augusti så den här kursen som kommer pågå strax är nog en bra förberedelse inför min ansökan.

Värme

som svar på: Till alla oavsett

Hej Pink Dusapi!

Känner igen mig i en del av det du skriver. T ex det om att ha svårt för motgångar och en önskan om att inte falla ihop som ett korthus när det sker. Verkar som att det kanske kan handla något om att ha förmåga att reglera sina känslor? Det var iaf vad en KBT-terapeut sa till mig någon gång. Personer med trygga anknytningar verkar vara bättre på det där? Kan också titta på människor som klarar det med stor beundran. Jag frågade faktiskt KBT-terapeuten hur exakt han brukade göra när han reglerade sina känslor men fick inget rakt svar på det. Han svamlade mest så jag misstänker att gemene man kanske inte heller är så himla vassa på just det – när det väl gäller. Jag vet inte. Ibland tänker jag att det också kan spela större roll än vad man kanske tror om man har sociala kontakter att prata med vid kriser? Att få emotionellt stöd på djupet? Att det inte nödvändigtvis behöver handla om en brist och oförmåga hos sig själv, utan att man kanske är väldigt ensam i sin situation och saknar därför möjligheter till att reglera.

Kram

Trådstartaren

Ja, du har rätt! Är nog lite efterdyningar. Igår var jag så utmattad att jag var på gränsen till apatisk ett tag. Tror inte jag är så kär och intresserad längre. Fått se lite fler sidor av honom och kände att det svalnade. Han blev nog egentligen mer en symbol för min längtan. Bara höra en mans röst var kanske tillräckligt? Lite löjligt. Har även kommit på att jag kanske blir för trött och att det för jobbigt att vara t ex på zoom-möten och att det säger något om mitt bagage. Jag är för trött på ansvar. Min chef vill ge mig nya ansvarsområden och personalansvar och bara tanken gör mig helt slut. Bokade därför in mig på en fotokurs istället. Har det som dröm att jobba som fotograf. Följa mina drömmar. Göra något kreativt och där jag får lugn och ro. Styra över min egen energi och miljöer.

Tack för att du ställde lite frågor!

Kram!

Hej! Förstår vad du menar med att finnas där för andra är ett sätt att få kärlek. Som jag förstått det kan det vara något som man kan ha fått med sig från barndomen? Att det är så man fått själva föräldraomsorgen och därför bär med sig det mönstret senare i livet och upprepar beteendet. Kan det stämmer för dig tror du? Just att finna en mening med sitt liv genom att finnas där för andra men att sedan landa i att bli helt urholkad och känna sig ensam och med, om möjligt, ännu större behov är verkligen inte rättvist. Jag tycker det låter himla hoppfullt att du synliggjort det här för dig själv och omvärderar vad som ”på riktigt” är meningsfullt – just för dig, och dina döttrar. Kanske är det lugn och ro med kreativa inslag? Vara i naturen med barnen och njuta av stillheten och gemenskapen just ni har tillsammans?

Kram!

Hej,

Förstår att det här inte är en enkel situation! Blir faktiskt lite orolig för dig om att tvingas giftas bort eller att du fruktar att behöva leva ensam när du så gärna vill ha en kärleksrelation.

Funderar på det du skriver om att du varit på Tinder i någon vecka men sedan blev väldigt rädd. Kan säga att jag också liksom ”spårar ur” när jag försöker inleda någon relation. Får oerhört starka självhatiska tankar. Samtidigt tycker jag mig märka att dramatiken kring det hela kanske kan minska lite för varje gång man försöker. Tänker att du kanske kan pröva att utmana din rädsla där och testa igen? Är inte precis heller någon inre eller yttre skönhet. Men kanske kan man hitta någon som är likadan som en själv? Skitsamma om det är ”vackert” eller vad det nu är. Man kan ju dela humor eller se på världen på liknande sätt? Tycka om varandras sällskap oavsett ”kvalitéer”.

Värme

Trådstartaren

Tack fina du! Önskar detsamma till dig <3

Det är nog fortfarande lite mycket som ”vibrerar” i mitt liv. Inte så jag mår dåligt utan liksom att min tillvaro är så oerhört märklig. Leva på en minimal yta i månader. Blivit intresserad av någon som jag knappt känner. Förmodligen för att jag är helt upp och ner vänd och därför känner alla möjliga känslor just nu. Får nog passa mig lite där.

Hade ett Zoom-möte med min chef och en annan kollega tidigare idag och märkte att jag fick någon social obekvämlighet mitt i allt. Kände mig liten och otrygg. Drabbades efter mötet av ganska starkt självhat. Som att jag slog på mig själv som inte kunde vara trygg nog i situationen. Blev påmind om den bristen som jag har och som jag behöver fortsätta arbeta på.

Hur som helst: Så tacksam att slippa ha så hög ångest att man inte ens kan sova och äta.

Visar 12 inlägg - 1,717 till 1,728 (av 1,944 totalt)
0