Skapade svar

Visar 12 inlägg - 1,285 till 1,296 (av 2,044 totalt)
0
  • ”Det finns hjälp att få – för vissa”, känns mer sanningsenligt. Läser man på typ 1177 hur man ska stödja en person som har självmordstankar tror jag de skriver det som ett exempel: Det finns hjälp att få.

Så man ska alltså söka hjälp när man mår dåligt. Sedan nekas en del då. Det är väldigt allvarligt. När man är så pass psykiskt dålig och skör och då blir nekad kan ju vara just droppen som får bägaren att rinna över.

som svar på: Mår sämre igen
    Trådstartaren

Det är lugnt, fina du! Jag tolkade det som väldig värdefull information! Tack igen! <3

Jag mår bättre måste jag säga. Det var nog som en ångesttopp men som sedan har mattats av ju längre tiden går. Pratade även nyss med min syster (om något helt annat) och känner mig mycket mer stabil, igen. Pjuuu.

Tack för att du ville fråga <3

Jag känner likadant som du fast mellan åren man är runt 20 till 35 (alltså nu). Fear of missing out finns det väl något som heter. Just att ha en innerlig och djup kärleksrelation i ett par år och som format en till något vackert har ju inte precis infunnit sig i mitt liv. Likaså inget bröllop, inte hängt med massor av kompisar som vuxen och liksom få mogna vidare i det. Kan känna stor avund när jag ser personers mognad och inre tryggheter. Den verkar ha kommit när folk varit typ 25 år och sedan växt vidare. Känner mig fortfarande barnslig på vissa plan.

Kanske är det dock bra att man identifierar vad man känner sig avundsjuk på, eller som man missar och så får man försöka ”ta igen det” eller rikta livet åt det som man faktiskt saknar eller gått miste om? Det är ju en sorg som behöver läkas eller ses över tror jag. Sorgen över att det inte blev som man önskade.

Måste säga att jag verkligen uppskattar dina trådar för de är så ärliga!

<3

som svar på: Rädd att bli inlagd

Vad tufft, sånt där är inte alls lätt när den enda man kan prata med och är beroende av, försvinner. Vågar du be om hans nummer och att ni kan höras utanför jobbet ibland? Han kanske också känt av och förstått att han är viktigare för dig än en vanlig kollega?

Trådstartaren

Tack för kloka ord! Du har helt rätt. Inte tänkt på det så mycket tidigare. Tack för att du förtydligade det och att man just kan tala om hur den andra kan vara just då. Nu fick jag mig en tankeställare. Liksom att kommunicera till honom vad jag behöver istället för att bli typ rädd och börja analysera hans beteende.

Kram tillbaka! 🙂

Trådstartaren

Jag kanske framöver när andra babblar om något i den situationen, ovissäntligt, säga något i stil med: Inte för att vara djävulens advokat men jag vill liksom bara dö, och jag orkar inte lyssna på långa utlägg. Får huvudvärk. Ser man objektivt på situationen gynnar det här inte mig övh.

Mår lite bättre iaf. Pratade igen med min killkompis och det hjälper att ha någon där. Vet ju att han kan lyssna också. Jag tror han blir stressad när jag får något stort problem, han gör det nog till viss del till sitt eget problem och vill ha en snabb lösning. Vi får nog lära känna varandra ännu bättre för att kunna komma runt det. Det var nästan som att jag blev utskälld för att jag inte agerade på ett visst sätt. Inte landat i det ännu. Blev nog lite ställd. Frågande. Var kom den där reaktionen och tonen ifrån?

som svar på: Kärlek

Tycker också det är ett superspännande ämne!

Kärlek för mig är en känsla av värme inför en annan person. En gest kan också vara kärleksfull. En gång åt jag ett bakverk som jag tyckte var gjord med stor kärlek. Det kändes liksom omsorgsfullt och äkta. Att finnas för någon annan är kärlek för mig. Att visa att man bryr sig om någon och genuint tycker om en persons inre kärna är kanske den djupaste kärleken? Lojalitet och omtänksamhet har jag läst någonstans är de främsta egenskaperna man jag ska kolla efter hos en potentiell partner. Att det är de två egenskaperna som människor i regel brukar uppskatta främst. Alltså inte ytliga preferenser som fysisk attraktion och yrke. Utan det är just att ha en lojal och omhändertagande partner som gör att man kan trivas bra i relationen – och tycka att man hittat rätt – att vara tillfreds med sin partner. Tyckte det var lite intressant!

Vad är kärlek för dig? Utveckla gärna på vilka sätt du har olika kärlekskänslor för skilda personer, om du vill! Blir nyfiken.

som svar på: Alkohol.

Det låter som att du varit med om många bakslag och svåra omständigheter under flera år tillbaka. Inte konstigt att du mår jättedåligt nu tillslut och därför tar till alkohol för att dämpa de värsta topparna.

Ditt värde sitter inte i hur de här männen betett sig mot dig. Även fast jag förstår att det är exakt så det känns. Psykopaten var ju en psykopat och tryckte säkert på de värsta punkterna hos dig. Har varit med om liknande och höll ärligt talat på att ducka under av det. Det var brutalt. Nästa kille du träffade kan ju haft massor av grejer i sitt eget bagage eller känsloliv som gjorde att han inte tyckte ni var kompatibla. Det är så lätt att man tar på sig skulden för när andra väljer att göra slut och så missar man att se den andras tillkortakommanden, kanske var heller inte den helt perfekt för en själv?

Du är inte ful och du är inte värdelös. Förmodligen är du en ovanligt fin person. Det är väl det psykopater just brukar fastna för?

Jag hoppas du mår bättre snart! <3

som svar på: Rädd att bli inlagd

Hej fina du <3

Jag vet inte hur de tänker och vart gränserna går vid vad man berättar. Samtidigt låter det också lite som en tvångstanke att du blir skrämd av att kanske just agera på det här och därför tystnar ännu mer? Min erfarenhet är att att man kanske ibland behöver se sina tankar (speciellt de värre och som skrämmer en) som typ troll och att de kan spricka av ljuset? Det tappar oftare laddning ju mer man ventilerar om det hela?

Med andra ord kan det finnas något konstruktivt i att dela med sig av det här till sjukvården och så leder det vidare till samtal om varför du känner att du inte vill väja för djur på vägen? Vad bottnar det här i? Tänker så du får hjälp med ditt grundmående och inte endast symptomen att du vill göra slut på lidandet? <3

Det låter som att du behöver någon form av fallskärm för att våga ta det här klivet? Ångestmottagningen funderar jag på om du kan kontakta för att känna att du har de att vända dig till ifall det börjar gunga rejält? Jag har också GAD och har stora problem med just ensamhet och självmordstankar. Min plan är att kontakta psykiatrin igen för att känna trygghet i att de finns där för mig. Det är därför jag skriver till dig nu om det kanske kan vara en god ide även för dig?

som svar på: Jag orkar inte mer

Hej Pink Rytita,

Stor kram till dig. Hör att du mår väldigt, väldigt dåligt och lever i mycket smärta. Både sorg och skuld över det som varit men även det som är. Förstår också att det gör så ont att se sin mamma i det här tillståndet och att du bara vill krama om henne och berätta att allt kommer bli bra. Vet hur det känns att se sina föräldrar i såna tillstånd och att man går sönder inombords, det har jag också gjort. Det kan inte varit lätt tänker jag att se sin mamma välja alkoholen framför en själv och måste satt djupa spår av besvikelser. Så även hon hade kanske kunnat gjort annorlunda. Eller inte. Jag tänker att det är ingens fel att det blivit såhär utan att det är en något som byggts upp under lång tid bakåt och som blivit snett redan där? Varför fick t ex inte din mamma hjälp när hon mådde så dåligt och istället tvingades välja alkoholen för att stå ut? Tanken i vårat samhälle är ju inte att nära anhöriga ska rädda varandra utan man ska som medborgare ha rätt till stöd. Det gör ont i mig att leva mig in i eran situation. Så djupt orättvist att det blivit såhär.

Skickar massor av kramar och omtanke

som svar på: Till alla oavsett

Tusen tack för era ord! <3 Wow alltså.

Nu här på morgonen bad chefen mig om ett avstämningsmöte så han har nog märkt att jag inte arbetar. Läste först era inlägg här så jag svarade honom att jag har pollenbesvär och lite andra grejer och förslog mötet vid månadsskiftet så jag hinner jobba ikapp. Det gick han med på. Jag tycker det är så svårt ibland och veta vad som är fysiska reaktioner och vad som är psykiska. Det var skönt nu iaf att peka på något fysiskt. Känns som om arbetsgivare köper det på ett annat sätt. Vill inte säga något om mitt psykiska välmående eller grannen, liksom. Är för privat.

Åh, gaslighting är en form av psykisk misshandel. Det var väl att ta i kanske att grannen utsätter mig för det. Men litegrann är det så. Gaslighting är också att få den andra att tvivla på sin verklighet, att få någon att tro att den inbillar sig. Podavsnittet jag lyssnade på är från podden ”Dumma människor” (en fantastisk podd överlag så) och senaste avsnittet. Kan även varmt rekommendera avsnitt 75 om hur naturen är så bra för välmåendet.

Visst är det så att du Blue speciellt är ute mycket med hunden och i naturen? <3 Tror du skulle få ut massor av att lyssna på det – ett hoppfullt avsnitt. Det om gaslighting är mer som en skräckfilm i ämnet, undvik det om ni inte vill känna obehag liksom.

Dumma människor finns på Spotify, gratis <3

Visar 12 inlägg - 1,285 till 1,296 (av 2,044 totalt)
0