Skapade svar

Visar 12 inlägg - 1,249 till 1,260 (av 1,867 totalt)
0
  • som svar på: Om att få vara fri
    Trådstartaren

Kanske är vi alla ”hela”? Kanske är trauman sådant som gjort oss illa men vi har rest oss ändå? Kanske är den största gåvan av de alla att släppa sin historia och våga ta in nytt? Definiera sig med det friska, det sunda, det vackra, med tillit. Kanske är vi inte ens förstörda? Haha. Den tanken är svindlande. Nämen allvarligt talat så har väl terapi visat sig ge ganska liten effekt på personer som mår dåligt generellt? Jag vet inte, har börjat lyssna på poddar där personer växt upp med trauman och som skapat sig egna familjer, klarat av att bygga ett nytt liv. Vissa tror jag ju skippat att ta tag i sitt bagage och då blir det väl lätt hänt att man träffar skitstövlar och sedan har noll koll på om man skadar sina barn också. Men så finns också de som klarat göra både och. Och kanske är det dit jag också vill komma. Ge mig själv fortsättningen.

Åh, vilket moment 22! Känner stor tacksamhet till er lärare under den här tiden och har faktiskt tänkt en hel del på att det måste vara jättekrävande och plågsamt att behöva ha så många parametrar i luften att ta hänsyn till samtidigt. Men nu hjälper ju knappast det dig att du gör den här heroiska insatsen att vara där och även parera genom minsta lilla symptom är hemma. Orättvist när du gör allt rätt och så ändå kan det tolkas och tas emot så himla fel!

Ett klent litet tips är att du köper på t ex ett apotek på nätet (vågar inte säga vilket för tänker att det kan tolkas som reklam) en tröja där det står ”jag har pollen”. Märkt att det är hett just nu bland folket, eftersom det kryllar av pollenallergiker som blir tittad snett på ute på gatan (finns även keps). Vet inte riktigt hur det skulle tas emot där du är, eller när man är lärare på en skola (kanske är det mer komplicerat än så), men förhoppningsvis tycker elever och andra att det är helt rätt initiativ? Detta för att slippa få just onda ögat nu under pollensäsongen? Funderar själv på att köpa en sån tröja ifall det blir mycket björk i år, och extra jävligt vissa dagar.

Förstår att du vägt för och nackdelar med att ta föräldraledigt istället. Är det något du vill skriva mer om här? Jag lyssnar gärna isf.

Skickar kramar

som svar på: Tester på nätet
    Trådstartaren

Hehe okej! Roligt att höra! Känns som att prickar man i något litet om vad man gillar dras det oftast stora växlar direkt, haha.

Vad fint, Pink Gasace, heja dig! <3 Låter mycket spännande med klinisk eller vetenskaplig påverkan på psykisk ohälsa. Underbart initiativ!

Tror också på att göra ett avtryck på ett eller annat sätt kan göra att meningsfullheten i ens liv ökar markant. Jag funderar på liknande när det gäller fotografering, vill göra nåt där som spelar roll.

Har varit aktiv i ACA tidigare men växt ur det, hehe. Tack ändå snälla du för tipset!

Trådstartaren

Tack, vad fint sagt! <3 Åh, blir jättenyfiken på nu vad du fick för svar om vad du skulle bli? Hehe. Vill du säga?

Kram!

Blir du inte väldigt arg att bli sedd som en person som skulle flirta med andra? Det i sig är ju ganska förolämpande att påstå. Om jag vore dig hade jag nog struntat i min parters ångesthål och istället blivit rejält sur över dessa förnedrande påhopp. Det är ju väldigt fräckt av henne att tro detta, tänker jag. Personligen som sagt hade jag aldrig i mitt liv gått med på det. Jag hade nog sagt något i stil med: Om du tror att jag är kapabel till att flörta med vem som helst när jag är i en relation med dig, då känner du verkligen inte mig, och det, är djupt problematiskt i våran relation.

som svar på: Trygghet

Pga. sin depression kan det vara så att han tar ut sitt dåliga mående på dig genom psykisk misshandel? Tror det är väldigt sällan som personer när de mår bra psykiskt misshandlar andra. Så det är aldrig okej att skada någon hur dåligt man själv än mår, eller vilka anledningar/orsaker man har till sin egen smärta. Jag hade så i min uppväxt att ju sämre mina föräldrar mådde desto värre blev mitt liv. När de mådde bra flöt det oftast på hemma också. Det var som en spegel av deras inre som utspelade sig. Tror faktiskt det är vanligt att man far illa när motparten mår dåligt och väljer att agera ut det på en då. Jag tänker att personer som du – som är frisk och inte skadar andra – skulle aldrig ens vara i närheten att psykiskt misshandla någon, hur dåligt du själv än mådde.

”Den som har ont, gör ont” tror jag man brukar säga. Hur är sambon när han inte har en depression? Finns det hopp om att det här upphör då längre fram?

Jag förstår verkligen att du söker trygghet, fina du <3

Trådstartaren

I min törstande längtan efter identiteten kom jag över begreppet ”posttraumatic growth”. https://utforskasinnet.se/posttraumatisk-tillvaxt-att-lara-sig-fran-sin-smarta/

Vet inte riktigt vad jag tycker om det. Är lite som att man ska ”få” superkrafter av alla möjliga svårigheter i livet, är lite trött på den debatten. Vet inte om det här är det nyaste som fler talar om nu då att människor med trauman ofta får tillväxt. Det stämmer säkert. Människor jag mött som har trauman har jag reagerat på oftast har ett så imponerande rikt inre liv, är själsligt förankrade och sitter inne med hur mycket livserfarenhet som helst. Som små visa gummor/gubbar, typ. Kanske ska ”tro” lite på posttraumatisk tillväxt ändå då. Även om jag tycker det finns en risk att man göder sin narcissism genom att hålla på, på det här sättet. Usch.

som svar på: Ensammast i världen

Så oerhört tufft! Det låter som att du är fångad i situationen och skulle akut behöva byta miljö egentligen? Men att det inte går för att du inte har någonstans att ta vägen just nu, stämmer det? Åh du förtjänar verkligen så mycket bättre än det här!

Ursäkta för oerhört sent svar. Känt mig lite stum och som att det vore motsägelsefullt då att tänka på meningen med livet, hehe. Hur som helst, absolut! Har hört talas om ACA:s definition av överutvecklad ansvarskänsla. Kom på nu också att det ju också står i de böckerna om ”hjälten”. Alltså den som räddar upp hela familjen och så vidare. Den var ju jag i mångt och mycket. Eller såhär, jag fick klara mig själv ganska väldigt länge, upp till ungefär 16 års åldern. Sedan började rollerna i familjen fördelas om. Då blev jag ”hjälten” och fick bära de andra i familjen. Innan dess fick jag klara mig på egen hand och kände då iofs en enorm ansvarskänsla inför mig själv som inte var nådig. Det är läskigt att vara ”solo” också för ett barn.

Hur går det för er? <3 Har ni haft det okej under den senaste tiden – om ni vill säga?

Värme

som svar på: Ensammast i världen

Fina du <3 Bra att du skriver här! Det låter fruktansvärt att ha en jättesvår livssituation. Vill du berätta vad det är som händer och som gör att du känner att du inte orkar mer?

Skickar kramar

som svar på: Svårt att studera

Varmt välkommen hit! Hoppas du registrerar dig på nytt <3

Om det är koncentrationssvårigheter och minnet som sviker så är mitt tips att t ex söka information om ämnet på andra platser än i läroböckerna. Det kan minska känslan av stress om du inte klarar av att sitta och läsa sida upp och sida ner för att sedan riva av en tenta? Tänker t ex att söka efter poddar som handlar om det ämnet som du läser – om möjligt. Då lär du dig ”brett” fortfarande, alltså tar in information, men du slipper det där hårda arbetet att slita med t ex monologer från lärare (om det är just koncentration och motivation som är huvudproblemet med studierna just nu, alltså).

Lyssna och ta in information kanske också är lite mindre jobbigt än att läsa? Isf ta en promenad samtidigt som man lyssnar. Det där är ju förstås väldigt individuellt och beror på vad man läser till.

Jag gör så kan jag säga. Haft extrema problem med minnet och känt det snudd på hopplöst att komma ihåg texter/kunskap. En motivation i botten. Men när jag sökt själv på egen hand i ämnet, i ”filmer”/youtube eller vad som, har jag känt att jag är mer i kapp, inte halkat efter. Att jag fortfarande lär mig. Är med, liksom. Tyckt studierna är roligare då också!

Om du har föreläsningar och se och tycker det är oerhört trist så är ett till tips att göra något annat samtidigt. T ex vika tvätt, äta en apelsin. Vad som helst som gör att du håller dig vaken och inte dör av tristessen.

Hoppas också du hittar ett land att trivas så mycket bättre i! Kan dela på många sätt att ha tröttnat på just det här landet av flera olika anledningar. Håller tummarna för dig! <3

Visar 12 inlägg - 1,249 till 1,260 (av 1,867 totalt)
0