Green Jolala
Skapade svar
-
Detta låter som ett rop på hjälp. Har du någon du kan prata med?
Tro inte på allt du tänker…..
Vems är dessa ord? Dina föräldrars? Vänners? Syskon? Samhället?
Känner igen mig i det också. Du skriver att du har hund, kanske kan du anmäla dig till nåt hund-event? Agility eller nåt? Jag vet dock inte om det är något nu under pandemin.
Hoppas du kommer på nåt!
Elaka människor finns det överallt, tyvärr. Det låter extra jobbigt när det är en person i ens närhet.
Ta all hjälp du kan och gör din röst hörd. Du förtjänar bättre. Kram
Vad har du för relationer i ditt liv? Är det hälsosamma sådana? Ibland kan människor runt omkring en inte stötta tillräckligt och då behövs det ransakas.
Hur är du mot dig själv? Hur är självkänslan? Jobba på den om den är låg. Kram
Så kan det säkert vara. En vanlig bieffekt på setralin är minskad sexlust. Det kan säkert göra att andra känslor trycks undan också.
Själv går jag på Setralin och det gör mig mer stabil. Mindre upp och ner liksom. Så både dalarna och höjderna smalnar av och bildar en mer stadig kurva.
Jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Idag är jag snart 25 år, men som 16 åring mådde jag skit. Idag mår jag också dåligt till och från. Det som var jobbigt för mig var att jag hade mycket som anses vara bra saker som du också nämner. Vänner, skola, familj, pengar fanns. Men det saknades något ändå. Jag förväntades vara lycklig och nöjd med livet. Det jag däremot inte fattade skavde var att min pappa var narcissistisk och manipulerade mig och min familj. Han hittade på att vi barn var sjuka och skulle skjutsa oss till olika vård-ställen. Men egentligen lekte han bara.
Kanske har du också någon relation i ditt liv som behöver tänkas om? Jag kan inte komma på nåt annat som skulle kunna vara svaret som inte har framkommit av någon annan.
Men ta hand om dig och vill du prata. Skriv här. Kram kram. Från en tjej till en annan.
Ja det känns ungefär som att hon aldrig växt upp och kan ta ansvar för sitt beteende, det är som att hon helt blåögt bara inte ser att hon har kunna gjort något fel, för hon blev ju sårad eller kränkt och det va den personen som va dum mot henne, hon kan inte se sin egen del i det för hon blir bara så sårad. Och det är ju efter det beteendet jag gång på gång har tröttnat på nu, jag kan acceptera att hon blir sårad och kan därmed be om ursäkt för att jag sårade henne, men det är omöjligt för henne att göra det tillbaka. Så jag har tappat respekten för henne som människa. Hon är ju manodepressiv, när hon mår bra blir hon istället för mycket! Hon engagerar sig så mycket i saker så man känner men snälla lugna ner dig lite, så nu när jag i vuxen ålder inte orkat med hennes bråk och känner att ja börjar tröttna på henne, så tröttnar ja och irriterar mig väldigt mycket på hennes bra perioder också, för jag tycker bara det känns falskt, för ja vet ju att hon anstränger sig verkligen.
Det låter som att du har lärt dig mycket om din mamma. Det gör det hela enklare, tror jag.
Din magkänsla säger en sak och jag tror du ska lita på den. Skaver det så skaver det. Som sagt ovan så har personer med låg självinsikt svårt att diskutera med. De inser inte sina brister. De tycker bara att alla andra ska ändra på sig. Så då tar det väldigt mycket energi.
Hoppas du kan landa i något bra beslut som passar just dig och ditt liv. En mamma ska inte stanna upp ens drömmar.
Absolut, man behöver någon form av stimulans kanske? Mamma och hennes syster verkar hemskt förtjusta i äventyr (de lever ju tråkiga liv och alltid gjort). Och jag behöver bli matad med kloka tankar och funderingar som får mig att växa som person, mogna vidare. Vissa kanske har behov av att själv i huvudet fantisera ihop en värld som är finare och vackrare än de som man lever i för att ”stå ut”? Menar du Green Jolala att du gillar att dagdrömmar så att säga, för att komma bort en stund?
Ja, precis. Man vågar drömma i fantasin, men inte ta steget på riktigt. Jag brukar drömma mycket för att min vardag är jobbig och vill komma ifrån den. Har nog alltid varit så på ett eller annat sätt. Jag brukar uttrycka det genom att skriva och måla också. Men nu idag försöker jag mer nå mina drömmar på riktigt, än att ”bara” bygga dem i fantasin.
Pratar ni om det förflutna mycket?
Jag tänker att det är något som gnager i henne som hon inte har bearbetat ännu. Hon behöver nog prata med någon som förstår hennes förflutna.
Ni båda kan nog behöva det. Kanske behöver ni tid ifrån varandra för att få distans och se saker från en annan sida.
Har du sagt att hon sårar dig?
Intressant Red Simyna…. Kanske förstärker människor sina tankar och drömmar med böcker och sånt. De söker sig till vissa saker som de ser lever så som de önskar att leva.
Det kanske är enklare att drömma om saker än att själv ta sig dit på riktigt. För då går det alltid att ångra sig.
Okej, jag förstår. Vissa med narcissistiska drag blir värre med åren. Ibland är de såklart schyssta (lovebombing) det är för att de ska kunna fortsätta med sina elakheter då och då utan att någon sticker. Men det är bara en fasad. Det är en slags mutning. De kan exempelvis ge fina saker och sedan förvänta sig att du ska hänga med dem på deras drömmar utan att säga emot.
Det du beskriver låter jobbigt. Att se något som inte går att göra något åt. Eller kanske du kan göra något. Du har i alla fall ögonen öppna och en dag kommer säkert de barnen också se det du ser. Om det är oro på riktigt så går det att göra en orosanmälan.
Hoppas det blir bra!