Skapade svar

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 3,025 totalt)
0
  • som svar på: Passar Jag in här?
    Trådstartaren

Jag såg på nyheterna nyss att dom på Chalmers hade uppfunnit en vätska som kan lagra solenergi. Den ändrade färg vid belysning och avgav energi i form av värme. Och den kunde lagra energin i upp till 18 år. Det tyckte Jag var häftigt. Vilka bra batterier det kommer att bli. Dom räknade med att ha en färdig produkt om 10-20 år.

🙂

som svar på: Passar Jag in här?
    Trådstartaren

Sol? Usch vad hemskt. 🙂 🙂 🙂

Jag har dragit fram dammsugaren. Vill hålla det dammfritt så länge Jag kan. Och nu är det snart kväll. Bara att vänta på boendestödet.

Trådstartaren

Det är gött med glass. 🙂

Jag har precis fått i mig några korvar med bröd. Väntar på att Jag ska ta min diabetesmedicin kl 14:00. Har inte varit ute ännu. Jag känner mig lite lat idag.

Trådstartaren

Det finns nog Bose hörlurar också. 🙂

Var precis nere hos tanten och fick en kopp kaffe och kaka. 🙂

Trådstartaren

Ja, Bose brukar låta bra. Och ibland är Jag snål för att Jag redan har ett par högtalare där. Men, men varför inte? 🙂

Nu sitter Jag på tork.

Trådstartaren

Funderar på att köpa ”Bose Companion 2 Series III Datorhögtalare” till XP-datorn. Men det är bara på tankestadiet än så länge.

Nu ska Jag in i duschen. 🙂

Trådstartaren

Go Mörra? 🙂 Lite sent kanske? Öhh 🙂

Ska duscha nu. Mår ganska bra än så länge.

Hoppas det är bra med dig? 🙂

Trådstartaren

Jo, om man föreställer sig en lång korridor med gemensamma omkopplare till ljuset, så är dom yttersta vanligtvis trappomkopplare och dom emellan i korridoren korsomkopplare. 🙂

Jag har suttit still för länge här i soffan. Ryggen kröker sig. Måste räta på mig. Och så är det snart dags för sängen.

Natti Natti 🙂

Trådstartaren

Precis 🙂 Så är det.

Och sådana där lampor som kan styras av flera omkopplare i varsin ände av källaren kallas trappomkopplare. Och är det fler än två kallas det korsomkopplare. 🙂

Trådstartaren

Huvud-lösen till routern. Sedan till Wifi,t och efter det datorn. Och till NASEN är det ytterligare användarnamn och lösen. Mycket att hålla reda på. Har en liten lapp. 🙂

Trådstartaren

Ursäkta sent svar. Men tanten under bjöd på pizza och Jag kunde inte säga nej. Och kaffe blev det på det. 🙂

Fibern omvandlas till nätverkskabel via ett modem som sitter vid proppskåpet. Sedan går den kabeln till vägguttaget och är redo för dator och tv. Det är två kablar. En för varje. Routern är min egen.

Om Jag behöver stänga av det trådlösa nätverket, ifall någon är inne, kan det vara händigt med en sådan enkel koppling. Bara att stänga av routern. Den står ju på dygnet runt. Så rent teoretiskt skulle någon kunna använda mitt trådlösa nätverk medan Jag ligger och sover.

Nu har Jag ordnat så det är tre olika användarnamn och lösenord innan man kommer in på datorn. Det skulle kännas tryggare om man kunde stänga av alltihopa någon gång då och då.

Om du förstå vad Jag menar? 🙂

Trådstartaren

Ha ha ha 🙂 🙂 🙂 Jag fattar att det ser rörigt ut det Jag skriver. 🙂

Men sådana där strömbrytare med två knappar kallas kronomkopplare. Brukar finnas i vardagsrum där dom inte har bytt till jordade tak-kontakter. Jag har två stycken sådana under bordsskivan bredvid tangentbordet. Bild Knapparna var för sig styr enkla eluttag som sitter längst in under skrivbordet.

Så Jag tänkte koppla routern och NASEN till varsitt eluttag, så Jag enkelt kan stänga av strömmen.

Och från nätverksuttaget drar Jag en kabel till en skarv, som i sin tur leder till routern. Och då kan Jag ta kabeln där skarven sitter och koppla den direkt till datorn vid behov. Alltså som att koppla en kabel från uttaget direkt till datorn utan router.

🙂

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 3,025 totalt)
0