Blue Dinelu
Skapade svar
-
Jag hade fått tag i en lång lista med disketter man kunde beställa. Bland annat ljud i bat-filer, diverse små spel mm. Men det var före cd-skivan till datorns tid. 🙂
Kommer ihåg när folk skulle köpa cd-brännare för att tillverka cd-skivor med musik. Och det var väldigt dyr utrustning det. Men cd-skivorna var nästan gratis, eftersom vi inte hade någon kassettskatt då.. Men Jag hade bara en vanlig cd-spelare på min W98 dator. Den första Jag ägde, som Jag hade köpt begagnad för 2500 kr. Det var folk som kände någon som i sin tur Jag kände som kunde bränna musik cd. Men Jag hade kvar den gamla burken ett tag. Jag fick ju brända filer av andra på cd. Och dom från datortidningarna.
Jo pc hemma hade ju en DOS-kurs i några av sina nummer och då har Jag för mig att det fortfarande var disketter. 🙂
Dom kunde vara livsfarliga dom där disketterna som följde med. Hemmagjorda program som ibland var en katastrof för datorn. Sedan kom det ju ut på cd och med det fick Jag med något farligt program som hette ”Gator” Jag vågar än idag inte besöka deras hemsida. Det var tydligen det värsta av alla spionprogram, he he 🙂 Fast nu har Jag hoppat fram till Windows 98.
Jag hade det inte så lätt under den perioden av mitt liv. Hade inte pengar till någon dator. Men Jag fick låna den nya 386an av brorsan också, som han köpte ur någon datortidning. Det var massor av annonser på datordelar i dom tidningarna minns Jag. Pc hemma var en av dom tidningarna. 🙂
Kommer ihåg för länge sedan. Brorsan kom dragandes på en 286a med en hårddisk på 40 MB. Han sa att Jag skulle börja med datorer. När man hade tryckt på startknappen kunde man i lugn och ro göra kaffe medan datorn startade. När DOS hade startat fick man skriva win har Jag för mig. Det var en sådan där Desktop med en svartvit skärm. 🙂
Och man kunde visa en bild också. Det tog en halvtimme att ladda. 😀
God Morgon igen 🙂
Ja, man fyller lätt ut utrymmet med div filer man har samlat på sig genom åren. Hela mitt liv är i datorn, känns det som. Jag skulle känna mig väldigt tom om Jag blev av med det. Men hårddiskarna blir bara bättre och billigare med tiden. Så snart kan Jag köpa mig en sådan där på 16 TB. 🙂
Det var 2013 som Jag byggde den datorn. För åtta år sedan. Och då köpte Jag hårddiskar av märket Seagate på 4 TB vardera, 4 st. Jag vet inte hur stora hårddiskar det fanns då, men det var dom Jag fick för ett överkomligt pris. Och Jag har ju kvar alla dvd och bluray om något skulle hända med diskarna.
Maten står och väntar på en ätbar temperatur. Det blir soppa med ostfrallor. Passar bra nu när det regnar.
Jag väntar på att ssd och minnen ska bli större. 16TB typ, med tanke på mina filmer. 🙂 Jag läste något om sd-minnen som skulle bli på flera TB och det var flera år sedan. Men Jag har inte sett något av det ännu. Bara för att man ska slippa oroa sig för att någon hårddisk kraschar.
Nu får Jag fixa någon middag. 🙂
Det bästa stället att hitta script till Rainmeter är här men man får bli medlem på sidan. Dom har allt möjligt där som ikoner, wallpapers mm.
Det var synd med hårddisken. Jag körde killdisk på en stor hårddisk en gång och det blev någon slags överbelastning, så hela disken dog. Det gick aldrig mer att få igång den. Jag tror den fick jobba för mycket i ett sträck. Sedan slog Jag sönder den med en hammare. 🙂
Hade ingen aning om att det kunde vara glas.
Rainmeter script. Kan se ut så här. Exempel.
;Metadata added by RainBrowser
;http://rainmeter.net/RainCMS/?q=Rainmeter101_AnatomyOfASkin[Metadata]
Name=
Config=
Description=
Instructions=
Version=
Tags=
License=
Variant=
Preview=;End of added Metadata
Det var bara en del av ett sådant script. Man får titta i filerna och komma på hur man ska ändra på saker. Men Jag har inte kommit så långt ännu. Det finns en massa färdiga script på nätet, med väder och sådant.
Det här är nog en av väldigt få platser på nätet där vi förtidspensionärer är välkomna. Jag tycker det är bra att det här stället finns. Vi kan tjöta med varandra utan att bli nedvärderade. 🙂
Jag tyckte att Windows XP var roligast att greja med. Bytte ut ikonerna med reshack och så skulle man byta ut den moddade filen med replacer. Jag hade skitsnygga ikoner och visual-styles till den. Tyvärr kan Jag inte hitta någon nyare version av replacer, så datorn får vara som den är. Och så fanns det där Samurize som man kunde göra en massa mätare och klockor med. Men det går lika bra med rainmeter, bara det att Jag inte har satt mig in i hur scripten fungerar ännu. Och så var det något program man hade som bytte ut knapparna längst upp i utforskaren. En massa grejor som Jag inte kommer ihåg längre.
God Morgon. 🙂
Det är riktigt gött när det regnar och är lite mörkt inne. Så nu har Jag fått sova ut. Men framtiden inom den närmaste veckan ser mörk ut, för då blir det varmt, enligt väderkartorna.
Fick provat det där ”Datorhälsokontroll” WindowsPCHealthCheckSetup och ingen av mina datorer duger. Men dom plockade bort filen och så skulle det komma en ny. Kanske det blir bättre då? Jag har ju ganska bra datorer och det känns inte bra att behöva köpa nytt. Så man kanske får hoppa över Windows 11.
Har inte kommit igång med frukosten ännu, men det ska Jag ordna med nu. 🙂
Nu var boendestödet här igen. Jag är lite tokig, men det kanske inte går att se när man skriver.
När Jag var barn bodde vi i Göteborg ett tag. I Bergsjön och sedan på Länsmansgården. Det var 50 år sedan. Så det är nog ingen som kan spåra mig så långt tillbaka i tiden. Kommer ihåg en skogsbrand. Jag var en fem, sex år och hade förirrat mig till branden. En brandman kom och gav mig sin jacka och så fick Jag en krona av honom. En förmögenhet för mig på den tiden. Så nu vet du det. Att Jag också har bott i Göteborg. 🙂