Blue Dinelu
Skapade svar
-
Ja, just det bios var det ja. Det tänkte inte Jag på. Den kanske är överklockad. Men då får Jag koppla in den igen. Och så måste Jag hitta produktnyckeln med något program, så Jag kan börja om från början liksom.
Jag kollar Bios först. Sedan beställer Jag rengöringsmedel och kylpasta. Och så väntar Jag med dvd spelaren tills Jag vet att det fungerar. Låter det som en bra plan?
Det är XP på den. Men processorfläkten går okontrollerat upp i varv. Jag misstänker att det är dålig kontakt till kylaren. Får göra rent där och på med ny kylpasta. Det sitter fyra sådana där vridbara saker av plast runt fläkten. Måste ta reda på hur man tar isär det. Eller det kanske du vet? Och så fungerar inte dvd-spelaren.
Det var inget lösenord i alla fall, så Jag kom åt skrivbordet lite snabbt innan Jag var tvungen att stänga av för fläktens skull. Vad tror du? Ska Jag våga mig på att fixa den? Lite kylpasta och en ny dvd blir några hundralappar.
Nu ska Jag koppla in den. Lite jobbigt att flytta på den andra datorn bara. Jag skulle haft en extra skärm liggande för sådana här tillfällen. 🙂
Ja, en hårddisk med SATA anslutning och en cd med flat-kabel. Måste prova den sedan när boendestödet har varit här. Dom kommer strax. 🙂
Kunde inte vänta. 🙂 Det är en Intel-processor och ett MSI moderkort. Vad det är för typ/nummer på grejorna har Jag ingen aning om. Men kontakterna ser ok ut. Ska koppla in den senare och se hur allt verkar. Nätdelen sitter högst upp. Ingen strömbrytare på den på baksidan. På moderkortet finns uttag för Sata kontakter och flatkablar. Gamla grejor alltså.
Ska kolla igenom den senare i eftermiddag när boendestödet har varit här. Dom kommer vid 12:00 tiden idag. 🙂 Lådan är helt ingrodd och tejpad. Får se vad som döljer sig där under sedan.
Ja, Jag fick ta med mig en hink vatten med Ajax och en trasa ut, för fåglarna hade skitit på den. Nu står den i badkaret på tork. Fick vända på den och få bort dammet under. Ska skruva isär den senare idag. Såg att det är ps2 kontakter för mus och tangentbord. Och på grafiken är det vga, dvi och en s-videokontakt. Jag har en dvi-kabel som Jag använder till skärmen. Så det blir bara att dra ur och sätta i kontakten. Ska bli intressant att se vad det är för något. 🙂
God Morgon? 🙂
Fick sova tills kl 7:00 ca. På kvällar och nätter tänker Jag på vad Jag vill göra. Det känns som om Jag inte har tid att sova. Hoppas det blir morgon snart, typ. Men sen när Jag vaknar är Jag helt borta i skallen och fattar ingenting. Ööh tänker Jag bara då.
Det står en dator vid soptunnorna. Jag tror det är skräp. Om ingen har ställt den där tillfälligt bara. Ska kolla om den står kvar om en liten stund. För då tar Jag den. Vill vara säker på att det är skräp så Jag inte stjäl något nu. 🙂
Det var snabb leverans i alla fall. Vad säger vaktmästaren om all dina kablar? 🙂
Nu ska Jag sova. Nattti Natti 🙂
Då kan du mycket mer om Linux än Jag. 🙂 Hade det i en gammal xp-dator för länge sedan. Provade både på hårddisken och på usb.
Nu kommer snart boendestödet. Hinner ta mig en cigg innan. 🙂
Jag ska prova några varianter av Linux. Men inte förrän datorn blir för gammal för Windows. Eller om Jag får tag i någon annat gammalt vrak. Det är dom där koderna som man ska ha till terminalen Jag tycker är svårt. Jag har kraschat det flera gånger pga det. he he. 🙂
Ubuntu finns på Svenska. Det är bara att prova på någon dator. Ta en hårddisk och testa, vetja. 🙂
Hittar en massa gamla sidor som inte är uppdaterade på mer än 10 år. Men Jag ska allt komma på hur det var man gjorde för att få installationen på ett usb. Måste ha ork bara. Så det kan ta lite tid.