Hem > Forum > Samhälle & Ekonomi > Vad händer när 120 VAB dagar tar slut?

Vad händer när 120 VAB dagar tar slut?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
4
  • Avatar

    Hej! Jag har vabbat 53 dagar i år och min dotters mående lär inte bli bättre inom snar framtid. Har någon erfarenhet av VAB och psykisk ohälsa? Vad händer när de vanliga 120 dagar VAB är slut men barnet är inte s.k. allvarligt sjuk för att få fler dagar? Även fast det är tid kvar vet jag att 120 kommer inte räcka för oss och vi kan inte leva på omvårdnadsbidrag. Otroligt stor stressfaktor för mig och känns som ännu en gång har man glömt bort de med psykiska sjukdomar.

    Avatar

    Hej! Det verkar vara dåligt med erfarenhet av VAB och psykisk ohälsa här.

    Jag har inte heller någon erfarenhet som kan hjälpa dig. Om du inte redan gjort det föreslår jag att du kontaktar både Försäkringskassan och Vårdguiden/1177 för att höra vad de tycker du ska göra när vabben tar slut.

    Du säger inte så mycket om din dotters mående eller vad hon behöver hjälp med. Kan det vara så att hon kanske omfattas av LSS (Lagen om särskilt stöd)? Enligt https://www.1177.se/Skane/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/lagen-om-stod-och-service-till-vissa-funktionshindrade—lss/ omfattas personer som har varaktig funktionsnedsättning som ger stora svårigheter. Min tolkning är att det inte behöver vara en funktionsnedsättning som kommer att bestå hela livet.

    För att hitta personer som faktiskt har erfarenheterna om VAB och psykisk ohälsa kan du kanske fråga på familjeliv.se istället eller se om det finns någon anhörigförening som passar in för din dotter mående.

     

    Hej

    Man kan endast få tillfällig föräldrapenning under högst 120 dagar per barn och år. Om man är förälder till ett allvarligt sjukt barn som inte fyllt 18 år har man rätt till tillfällig föräldrapenning under ett obegränsat antal dagar.

    Så kortfattat sagt, det beror på om försäkringskassan räknar ditt barn som allvarligt sjukt be om ett läkarutlåtande och hör sedan av dig till försäkringskassan. Hoppas det löser sig ❤️

    Avatar

    Är inte till mkt hjälp men du kan få sjukpenning 3v utan sjukintyg så länge Corona pågår (klarar sig en månad extra iaf) , tips från en läkare faktiskt som sagt systemet är trasigt , vart själv paff när han sa det. Men vården är inte självbestämmande o den funkar inte med den psykiska ohälsan o regler o ekonomiska förutsättningar folk har. Det räddade mig iaf.

    Avatar

    SocialJouren är en annan lösning , bara ta kontakt med dem o förklara läget , va glappet där imellan ja använd ”corona som sjukskrivning för o fixa hyra o inte behöva bli hemlös m barn mm”

    Tog ca:1 1/2v så löste socialjouren ekonomiskt bistånd pga krångel med riktiga sjukskrivningen från FK’s håll.

    Där är iaf 2 ”hål eller olivkvistar du kan nyttja men gör det i tid”

    Mvh

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
4

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.